powered by Agones.gr - opap

7 Φεβ 2011

Ανάστατοι οι γονείς για το αναψυκτικό με κάνναβη!

Κυκλοφορεί νόμιμα στη Θεσσαλονίκη, παρότι η Ευρωπαϊκή Ένωση απαγορεύει την κυκλοφορία ποτών που περιέχουν ναρκωτικές ουσίες.
(Για να βρει κάποιος τα περι ου ο λόγος "αναψυκτικά" δεν έχει παρά να τα αναζητήσει στο περίπτερο της γειτονιάς του. ΦΩΤ.ΑΡΧΕΙΟΥ)
Κυκλοφορεί νόμιμα στη Θεσσαλονίκη και ήδη έχει προκαλέσει αναστάτωση κυρίως σε γονείς. Το αναψυκτικό με την ένδειξη motivation drink, αναψυκτικό δηλαδή που προκαλεί περισσότερη ενέργεια, θα μπορούσε να είναι ακόμη ένα από τα πολλά προϊόντα που ανήκουν στη γενικότερη κατηγορία των energy drinks αναψυκτικά, δηλαδή που δίνουν περισσότερη ενέργεια και τα οποία είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στη νεολαία, εάν δεν είχε ως βασική του ένδειξη τη ναρκωτική ουσία κάνναβη.

Μάλιστα στο κουτί του αναψυκτικού, σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία σχετικά με την αναγραφή των συστατικών, διευκρινίζεται ότι περιέχει 0,02% εκχύλισμα κάνναβης.

Όσο περίεργο και εάν ακούγεται αυτό, όπως διευκρίνισαν υπάλληλοι από την αρμόδια υπηρεσία της νομαρχίας Θεσσαλονίκης που έχει την ευθύνη για τη σχετική άδεια κυκλοφορίας, "το αναψυκτικό κυκλοφορεί νόμιμα και μάλιστα με αυτήν την ονομασία κυκλοφορεί και σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης". Σύμφωνα μάλιστα με τον εισαγωγέα, με τον οποίο η "Μ" ήρθε σε επαφή, τέτοιου είδους προϊόντα είναι σαφώς λιγότερο επικίνδυνα ή, καλύτερα, τελείως ακίνδυνα, αφού στα συστατικά τους δεν υπάρχει καμία χημική ουσία, αντίθετα μια φυσική...
 
"Εσωτερική ευεξία"
Στην ιστοσελίδα της επιχείρησης που νόμιμα εισάγει το προϊόν εμφανίζονται τα εξής στοιχεία: "Το συγκεκριμένο προϊόν με κάνναβη και γεύση εξωτικών φρούτων επωφελείται των ιδιοτήτων της κάνναβης sativa, η οποία αυξάνει την εσωτερική ευεξία, αναζωογονεί πνεύμα και ψυχή, και αυξάνει τη λειτουργία ανανέωσης των κυττάρων, Είναι το ιδανικό ποτό για όλους όσους θέλουν να ζουν με τους δικούς τους κανόνες και ν' αφήσουν πίσω τους για λίγο τους σύγχρονους ρυθμούς ζωής, ένας ιδανικός σύμμαχος να ξεφύγετε συνειδητά από τα συνηθισμένα και να ζήσετε μια νέα τάση".
 
Η προστασία του καταναλωτή
Όπως εξηγεί η νομικός Αγγελική Καλλία εξειδικευμένη σε θέματα ευρωπαϊκής νομοθεσίας, η ευρωπαϊκή νομοθεσία και ειδικότερα η Οδηγία 2000/13/ΕΚ για την επισήμανση, παρουσίαση και διαφήμιση τροφίμων, όπως αυτή τροποποιήθηκε και ισχύει σήμερα, προστατεύει τον καταναλωτή από την παραπλανητική διαφήμιση και τονίζει ότι η επισήμανση των τροφίμων πρέπει να βασίζεται πριν από όλα στην αρχή της προστασίας του καταναλωτή. Οι κανόνες σημάνσεως πρέπει να περιέχουν την απαγόρευση παραπλανήσεως του αγοραστή, Η απαγόρευση αυτή, για να είναι αποτελεσματική, όπως τονίζει η οδηγία, επεκτείνεται και στην παρουσίαση και τη διαφήμιση των τροφίμων.
Το άρθρο 2 της Οδηγίας επιβάλλει η σήμανση να μην είναι τέτοιας φύσεως, ώστε να οδηγεί σε πλάνη τον αγοραστή, ιδίως με την απόδοση στο προϊόν αποτελεσμάτων ή ιδιοτήτων που δεν έχει. Η απαγόρευση αυτή εφαρμόζεται και στην παρουσίαση των τροφίμων -ποτών και ιδίως στην όψη που δίνεται σ' αυτά ή στη συσκευασία τους καθώς και στη διαφήμισή του.
Παράλληλα ο Κανονισμός 1924/2006/ΕΚ τονίζει ότι η χρήση ισχυρισμών σε θέματα διατροφής και υγείας δεν πρέπει να είναι ψευδής, διφορούμενη ή παραπλανητική.

Σύμφωνα με το άρθρο 5 του Κανονισμού, απαιτείται κάθε ισχυρισμός ότι τρόφιμο περιέχει ουσία που έχει ευεργετικό αποτέλεσμα να βασίζεται σε αποδεκτά επιστημονικά στοιχεία.
Συνεπώς προκύπτει το ερώτημα ποιες επιστημονικές μελέτες έχουν πιστοποιήσει τα διαφημιζόμενα ευεργετικά αποτελέσματα στο συγκεκριμένο προϊόν.

Από την ανωτέρω ανάλυση προκύπτει ότι η πολιτεία είναι υποχρεωμένη να σέβεται και να τηρεί την ευρωπαϊκή νομοθεσία και παράλληλα να σέβεται τους εθνικούς κανόνες που η ίδια έχει θέσει χωρίς να αυτοαναιρείται αλλά αντίθετα να λειτουργεί με συνέπεια και σοβαρότητα για την προστασία του καταναλωτή.

Στον Συνήγορο του Καταναλωτή
Αντίθετη άποψη με τους εισαγωγείς του ποτού είχαν πολλοί γονείς, οι οποίοι διαπιστώνοντας ότι τα παιδιά τους έχουν αγοράσει από περίπτερα της Θεσσαλονίκης το συγκεκριμένο προϊόν με την ένδειξη Κάνναβη απευθύνθηκαν στον Συνήγορο του Καταναλωτή, ρωτώντας τα παρακάτω:
Προϊόν: CANNABIS ΑΝΑΨΥΚΤΙΚΟ
Θα ήθελα να μου απαντήσετε:
1) Eάν έχετε εγκρίνει την κυκλοφορία του συγκεκριμένου αναψυκτικού που πωλείται σε περίπτερα, εσείς ή άλλος κρατικός φορέας.
2) Εάν το προϊόν νομιμοποιείται να πωλείται σε ανήλικους.
3) Ποια είναι η δράση του εκχυλίσματος κάνναβης 0,02%, που περιέχει το προϊόν αυτό όπως αναγράφεται στο κουτί του.
4) Αν η "κατανάλωση" κάνναβης σε πόσιμη μορφή επιτρέπεται στην Ελλάδα.
5) Τι σημαίνουν τα αναγραφόμενα στο κουτί " μια ειδική δημιουργία για την ανάκτηση του εσωτερικού ερεθίσματος" και " Τhe new motivation drink for your mind".

4 ερωτήματα για την ευθύνη της πολιτείας
 
1.                   Η ευρωπαϊκή νομοθεσία για την προστασία του καταναλωτή και της δημόσιας υγείας επιτρέπει να μην αναγράφεται στην ετικέτα που δηλώνεται η σύσταση ενός τροφίμου, η ύπαρξη κάποιων ουσιών σε εξαιρετικά μικρή ποσότητα που δεν επηρεάζουν την υγεία. Για παράδειγμα όταν αγοράζουμε ένα τρόφιμο που αναγράφεται "χωρίς συντηρητικά", είναι πιθανόν να έχει συντηρητικά σε εξαιρετικά μικρό ποσοστό. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, το ποτό αναφέρει στην ετικέτα του ότι περιέχει κάνναβη σε πολύ μικρή ποσότητα. Περιέχει ποσότητα κάνναβης που επηρεάζει τον οργανισμό ή τόσο ασήμαντη που δεν τον επηρεάζει;
2.                   Το ποτό έχει αδειοδοτηθεί και κυκλοφορεί νόμιμα. Ανακύπτει λοιπόν νομική ανακολουθία πώς αφού δεν είναι νόμιμη η χρήση της κάνναβης στην Ελλάδα, επιτρέπεται η κυκλοφορία του ποτού αυτού. Η αδειοδοτούσα αρχή δεν έλαβε υπόψη ότι η ουσία που περιέχει δεν είναι νόμιμη στη χώρα μας; Δεν εξέτασε ότι η κυκλοφορία του ποτού νόμιμα και με το σήμα της κάνναβης στη συσκευασία του προωθεί ουσία που απαγορεύεται;
3.                   Αν πάλι το ποσοστό που περιέχει κάνναβη είναι τόσο μικρό που δεν επηρεάζει καθόλου την υγεία του καταναλωτή, τότε η ανωτέρω διαφήμιση είναι παραπλανητική;
4.                   Δεν προκαλεί το ποτό καμία "εσωτερική ευεξία και αναζωογόνηση πνεύματος και ψυχής ούτε αυξάνει τη λειτουργία ανανέωσης των κυττάρων" όπως αποφαίνεται η σχετική διαφήμιση; Δεν δίνει το ποτό "περισσότερη χαρά στην καθημερινότητα και την ελευθερία να είσαι ο εαυτός σου", όπως διαφημίζει; Δεν βοηθά το ποτό να ζει ο καταναλωτής "με τους δικούς του κανόνες, να ξεφεύγει συνειδητά από τα συνηθισμένα και να ζήσει μία νέα τάση;".
 
Τι απαντά η Ευρωπαϊκή Ένωση
Το θέμα απασχόλησε και την Ευρωπαϊκή Ένωση έπειτα από σχετική ερώτηση που κατέθεσε ο ευρωβουλευτής της ΝΔ Γιάννης Τσουκαλάς. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρέπεμψε το θέμα σε αντίστοιχη προφορική ερώτηση που είχε κατατεθεί και το 2000 από ευρωβουλευτή της Βουλγαρίας για ανάλογο προϊόν, το οποίο τότε είχε κυκλοφορήσει σε ορισμένες χώρες της Ευρώπης (Ηνωμένο Βασίλειο, Κάτω Χώρες, Πορτογαλία, Ισπανία, Ρουμανία και Βουλγαρία) και το οποίο είχε 5% σιρόπι από άνθος κάνναβης και 0,0015% τετραϋδροκανναβινόλη.
Η απάντηση της Επιτροπής της Ε.Ε. μεταξύ άλλων ανέφερε:
Η κάνναβη είναι ταξινομημένη ως παράνομο ναρκωτικό σε όλα τα κράτη μέλη και ως τέτοιο προγραμματίζεται να ταξινομηθεί στις συναφείς συμβάσεις των Ηνωμένων Εθνών. Η διάθεση στην αγορά προϊόντος που περιέχει έστω την ουσία αυτή δεν συμβαδίζει με την προσπάθεια καταπολέμησης της διακίνησης και κατανάλωσης ναρκωτικών στην Ε.Ε., η οποία συνιστά προτεραιότητα για όλα τα κράτη μέλη και βασίζεται σε διάφορα κοινοτικά νομοθετικά μέσα καθώς και στην κοινοτική στρατηγική για τα ναρκωτικά 2005-2012 και στο σχέδιο δράσης για τα ναρκωτικά 2005-2008.
Η διάθεση στην αγορά και η διαφήμιση προϊόντων που περιέχουν τα ναρκωτικά αυτά δεν συμβαδίζει συνεπώς με τις πολιτικές καταπολέμησης των ναρκωτικών που εφαρμόζουν όλα τα κράτη μέλη. Γι' αυτόν τον λόγο ορισμένα κράτη μέλη απαγόρευσαν τη διάθεση των εν λόγω τροφίμων στις αγορές τους βάσει του άρθρου 30 της Συνθήκης ΕΚ, το οποίο δικαιολογεί απαγορεύσεις για λόγους δημόσιας ηθικής και δημόσιας υγείας.
 
ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, 5/2/2011
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

video που πρεπει να δεις

http://www.tweetyblogs.gr